30 september 2010

SMS-krig

Detta är något som än idag får mig förbryllad. Jag menar fenomenet där man istället för att prata igenom saker och ting startar en SMS-växling som kan pågå i dagar. Denna idioti är enligt min erfarenhet vanligast i dynamiken pojkvän/flickvän, men det är troligt att det även kan förekomma tjejer sinsemellan. Det jag med säkerhet kan säga är att det ytterst sällan förekommer i relationer mellan män, som kommunikation i största allmänhet. Här tar spekulationen slut, ty det verkar inte bedrivas någon seriös forskning på just det här området av mänsklig hjärnskada.

Däremot vet jag att det finns vissa regler att följa i SMS-krig. En slags Genevekonvention för ickeverbal kamp. För det första så har man ett begränsat utrymme att uttrycka sig på, så luras inte till att svara på några av motståndarens argument. Du behöver all tillgänglig plats för att avfyra dina egna anklagelser. För det andra, ring under några omständigheter inte upp den andra kombattanten! Jag gjorde under min ungdom detta misstag vid några tillfällen, då jag ville reda ut saker direkt utan missförstånd, och bemöttes som om jag var komplett socialt handikappad. Det är tydligen så att SMS skall bemötas med SMS, inte med intelligens.