1 mars 2011

Hata The Oscars

I natt så gick Oscarsgalan av stapeln. Låt oss först och främst konstatera att dylika galor är bullshit och att jag hatar dem. Om det finns någon anledning alls att titta på Oscarsgalan så är det väl för att förundras över de uppenbart köpta nomineringarna och akademins i allmänhet anskrämliga filmsmak. Oturligt nog för mig så kom Mr Insomnia på besök i natt, så jag lyckades därför bevittna en del av nattens gala i ett desperat försök att döda hjärnceller. Till min förvåning så kommenterades galan av våra rikspuckon Filip och Fredrik. Som tydligen har fått massiv kritik för sin "insats". Detta på grund av att de var precis lika driviga och hånande som i varenda sammanhang de någonsin synts i.

När jag säger "rikspuckon" så menar jag det på bästa möjliga sätt. Jag har absolut ingenting emot Filip och Fredrik, även om det var åratal sedan de gjorde någonting som var ens måttligt underhållande. Men de har ju sitt ganska speciella inarbetade koncept som inte borde vara någon hemlighet för svenskarna vid det här laget. Så att folk kritiserar dem för att de gör sin grej är för mig obegripligt. Kritisera kanalen som plockat in dem istället.. För inte fan kan man väl förvänta sig att Filip och Fredrik ska transformeras till något de inte är bara för att de kommenterar den mossiga jävla Oscarsgalan? Sofia Benholm på Kulturnyheterna väljer istället att kritisera F&F för att de bara pratar om män. Det kan jag hålla med om. Men den kritiken kan å andra sidan riktas mot hela filmindustrin, som till 99% handlar om män. Filmer riktade mot målgruppen kvinnor är ju för fan en "nisch" i Hollywood. Just precis. Halva befolkningen är en "nisch". Kolla kategorin "bästa regissör", som är den enda viktiga kategorin som är unisex. Hur många kvinnor har vunnit den på 80 something år? Kom igen för fan..själva statyetten är ju till och med formad som en man.

För övrigt så har jag aldrig förstått varför vi i Sverige ska behöva ha något stolpskott som sitter och kommenterar vad som händer i alla utländska evenemang? Vi kan väl engelska för i helvete? Blir en amerikansk boxningsmatch bättre bara för att jag får "privilegiet" att höra Paolo Roberto skrika "ojojoj vilken smocka" på svenska? Löjligt. Störtlöjligt.

På temat svenskar så vann ju den danska filmen "Hämnden" med Persbrandt i huvudrollen, pris för "Best Foreign Language Film". Kul för Micke, men den kategorin är tyvärr en av de mest idiotiska som någonsin uppfunnits. Varför kan till exempel varje land bara nominera EN film? Varför räknas Hong Kong eller Puerto Rico som ett land när inte Palestina gör det? Varför räknas inte engelskan i Ken Loach-filmer som "foreign language"? Försök se en av dem utan undertexter bara..