26 oktober 2010

Darra hipsters!

I förrgår släpptes en plugin till Firefox, som låter användaren kapa (bland annat) andras Facebook-konton. Tycker det är bra att folk utanför kretsen av oss som har ett sunt säkerhetstänkande på nätet får sig en tankeställare. Särskilt med den nivån av personligt material som människor faktiskt har på nätet. Jag har själv fått mailkonton och liknande hackat, men det var kanske inte så oväntat med tanke på den patetiska säkerhetsnivån på mina lösenord.

"Skicka inte känslig information", säger Jan Fredriksson på svenska Facebook. Nähä? Jag trodde det var en grundbult i företagsidéen att människor skickar känslig information på fejjan hela tiden. Om man ska hålla på och vara restriktiv med sin självutlämning på Facebook så kan de nog lägga ner hela skiten imorgon.

Det finns dock potentiellt en gigantisk positiv effekt av det hela. För nu är chansen större än någonsin att vi kan bli av med alla hipsters som sitter och twittrar och facebookar trådlöst på stadens caféer och restauranger. Jag blir nästan varm inombords vid denna tanke. Om de inte har vett att hålla sig borta så hoppas jag att någon kapar deras konton och ändrar profilinformationen till "nekrofil".