25 oktober 2010

Smartphone?

Om man inte har någon smartphone, så har man oftast någon i bekantskapskretsen som aldrig missar chansen att påpeka hur mycket tid man kan spara, hur mer effektiv man kan vara, och hur mycket mer produktiv man är med en smartphone. Av någon anledning är dessa människor nästan undantagslöst sådana som spenderar större delen av sitt vakna dygn med att pilla på sin jävla smartphone. Inte särskilt produktivt, nej.

Tänkte nu ta tillfället i akt att förklara varför s.k. "smartphones" är
ren idioti, från helvetet. Det är alltid något som inte fungerar som det ska. Om det är wireless-grejen, eller browsern, eller touchscreenen, eller vad, så är det alltid något som knasar. Det vidrigaste av allt är att man oftast kan mecka med de där grejorna och få dem att funka, men vill man det? Vill man verkligen det? Har man tid med det? Har man kanske inte tillräckligt med skit som strular i ens vardag för att ens telefon ska behöva vara en av dem? Nej, det här är hela anledningen till att jag slutade bygga mina egna datorer. It's just not worth the fucking effort.

Jag har inte heller behov av alla dessa efterblivna funktioner och appar som ska göra ens liv såå mycket lättare. Om man lade ner riktig tid på sina problem istället för att leta appar som ska lösa dem, tror jag att saker skulle gå smidigare för de flesta. Hämta upp er gamla Nokia ur återvinningskartongen och upplev telefoni som det är meningen. Grymma funktioner som "ring samtal" och "skriv textmeddelande". På en del modeller kan man till och med läsa email, surfa på nätet och lyssna på musik (som en iPod!). Min har till och med en klocka och en miniräknare. Boom!