Kollektivtrafiken behöver inte och ska inte kosta något. Det enda man hör från SL's håll är "vi förlorar så och så mycket på folk som inte betalar"..men hur mycket kostar spärrarna i inköp och underhåll? Hur mycket kostar biljettsystemen? Hur mycket pengar kostar egentligen hela kontrollapparaten? Det är ungefär som att ha en vägtull vars enda syfte är att finansiera sin egen drift. Helt jävla meningslöst. Det finns helt enkelt ingen praktisk anledning till att människor ska betala så höga avgifter för att åka kollektivt. Det är enbart politiskt. Politiskt på så sätt att beslutsfattarna anser att det är viktigare att uppmuntra biltrafik än kollektivtrafik. Därför får jag som åker kollektivt vara med och med mina skattepengar betala för motorvägar och annan skit som jag inte använder i någon större omfattning. Men att genom en liten skattehöjning för alla se till att kollektivtrafiken blir helt avgiftsfri, det är otänkbart. Det slår ju mot de som inte har samma behov av att åka kollektivt, dvs höginkomsttagare. Det finns massor av folk som har räknat på det där, och jag tror att man var tvungen att ha en årsinkomst runt miljonen för att inte tjäna på att ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Det känns tryggt att våra politiker tänker på majoritetens bästa.
19 oktober 2010
Fåntrattar
Världen är full av dem. Jävla fåntrattar. Sådana här typer som inte har minsta kapacitet att se längre än näsan räcker. Står-det-i-tidningen-är-det-sant-idioter. En sakfråga där dessa inavlade stackare ofta visar sina trynen är debatten om kollektivtrafiken. De gillar inte "fuskåkare". Det verkar sticka något oerhört i deras måsögon. Men är man inte kapabel att lyfta blicken från sina usla bingolotter och se helheten så bör man också hålla käft, istället för att störa sig på andra. Bara för att SL hävdar en massa skit betyder inte att det är sant. Nu ska jag berätta sanningen.
Kollektivtrafiken behöver inte och ska inte kosta något. Det enda man hör från SL's håll är "vi förlorar så och så mycket på folk som inte betalar"..men hur mycket kostar spärrarna i inköp och underhåll? Hur mycket kostar biljettsystemen? Hur mycket pengar kostar egentligen hela kontrollapparaten? Det är ungefär som att ha en vägtull vars enda syfte är att finansiera sin egen drift. Helt jävla meningslöst. Det finns helt enkelt ingen praktisk anledning till att människor ska betala så höga avgifter för att åka kollektivt. Det är enbart politiskt. Politiskt på så sätt att beslutsfattarna anser att det är viktigare att uppmuntra biltrafik än kollektivtrafik. Därför får jag som åker kollektivt vara med och med mina skattepengar betala för motorvägar och annan skit som jag inte använder i någon större omfattning. Men att genom en liten skattehöjning för alla se till att kollektivtrafiken blir helt avgiftsfri, det är otänkbart. Det slår ju mot de som inte har samma behov av att åka kollektivt, dvs höginkomsttagare. Det finns massor av folk som har räknat på det där, och jag tror att man var tvungen att ha en årsinkomst runt miljonen för att inte tjäna på att ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Det känns tryggt att våra politiker tänker på majoritetens bästa.
Ni som inte tror detta är möjligt att genomföra. Fuck off och ta reda på något själva i era liv. Det finns redan avgiftsfri kollektivtrafik i städer i USA, England, Frankrike, Kina med flera. Yes we can..eller nåt.
Kollektivtrafiken behöver inte och ska inte kosta något. Det enda man hör från SL's håll är "vi förlorar så och så mycket på folk som inte betalar"..men hur mycket kostar spärrarna i inköp och underhåll? Hur mycket kostar biljettsystemen? Hur mycket pengar kostar egentligen hela kontrollapparaten? Det är ungefär som att ha en vägtull vars enda syfte är att finansiera sin egen drift. Helt jävla meningslöst. Det finns helt enkelt ingen praktisk anledning till att människor ska betala så höga avgifter för att åka kollektivt. Det är enbart politiskt. Politiskt på så sätt att beslutsfattarna anser att det är viktigare att uppmuntra biltrafik än kollektivtrafik. Därför får jag som åker kollektivt vara med och med mina skattepengar betala för motorvägar och annan skit som jag inte använder i någon större omfattning. Men att genom en liten skattehöjning för alla se till att kollektivtrafiken blir helt avgiftsfri, det är otänkbart. Det slår ju mot de som inte har samma behov av att åka kollektivt, dvs höginkomsttagare. Det finns massor av folk som har räknat på det där, och jag tror att man var tvungen att ha en årsinkomst runt miljonen för att inte tjäna på att ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Det känns tryggt att våra politiker tänker på majoritetens bästa.
Ämnen:
ekonomi,
kollektivtrafik,
vardagsproblem