26 oktober 2010

Sahlin & Ohly på köpet

Ok, så Miljöpartiet har fått nog av att tvingas samarbeta, och vill istället "utveckla" sin egen politik. Jag skulle först vilja undra varför ingen någonsin ifrågasätter att Alliansens ledare Sauron Reinfeldt får typer som Hägglund, Björklund och MÅD "på köpet". Det måste ju vara betungande om något.

Men seriöst, vad är det här för bluff? Om den rödgöna armén tagit regeringsmakten, hade inte partierna behövt "utveckla" sin politik då? Eller hade allt varit frid och fröjd? Jag tror på det senare. Makt förnöjer.

Prylen med miljöpartiet är ju att de i min mening är opålitliga kräk som enbart har framtidsplaner, och inte är det minsta intresserade om vad som händer i nuet. För dagen handlar allt mest om populistiska utspel beroende på hur vinden blåser. Man vill liksom vara lite höger och lite vänster på samma gång. Det är för att deras kärnväljare, hipsters, inte vet ett smack om politik men gillar att känna sig progressiva.

Jag tror inte att det här kommer att leda till något bra för Miljöpopulisterna. Man kommer bara att komma krypande tillbaka till samarbetet när det vankas val igen. Alternativt så kanske man hoppar på Alliansen, vilket man tydligt visat att man inte är främmande för. Alliansen har ju skapat någon slags gängpolitik där ensamma streetgangsters enkelt slås ut. Crip or Blood. What will it be? Förbjud blockpolitiken NU! Jag röstar i sådant fall för två valomgångar, där den andra valomgången står mellan de två kandidater som fick flest röster i den första.