29 oktober 2010

Gladiatorspel

Idag går Superior Challenge 6 av stapeln på Hovet i Stockholm. Jag tänkte med anledning av det diskutera varför jag tycker att MMA-galor och MMA som kommersiell sport är helt vansinnigt, och ett säkert symptom på att samhället är på väg åt helvete.


För det första skulle jag vilja poängtera att jag inte på minsta sätt är emot träningen, eller utövarna. Jag kan alla era argument. Jag har själv tränat och tittat på MMA så det står härliga till. Men när det hela blir ett spektakel med tyngdpunkt på att människor slås sönder och samman, så är det fel. Och det räcker med att ta en titt på marknadsföringen för att se vad som lyfts fram. Med slogans som "bad intentions" eller "untamed" så är det är inte tekniken eller strategin i sporten, utan just brutaliteten som promotas.

Folk som försvarar MMA-events brukar ofta hävda att kritikerna inte kan uppskatta de tekniska nyanserna i sporten, men det räcker med att kolla på en gala för att se att de "nyanserna" inte är intressanta för någon utöver ett fåtal. Som ett experiment så kan man ju lyssna på ljudet från en match utan att se bilden. När tror ni publiken jublar? Jo när det blir blodigt och "otekniskt". På samma vis så buas det när matcherna är "tekniska" eller när någon räddas från krossad-tomat-döden av gonggongen. Vissa hävdar att detta är sådana typer av fans som sporten vill bli av med på sikt, men ändå ser man ju på gala efter gala att majoriteten av publiken är sådana "fan vad tufft, han får spö"-typer. Utan de fansen så finns det helt enkelt inget existensberättigande för kommersiell MMA. Poängen i det hela är att det kan bli brutala matcher där mycket stryk utdelas. Ingen kan hävda motsatsen. Att som Musse Hasselvall jämföra sporten med ishockey, visar ju bara hur intelligensbefriade argumenten blir när man försöker. "det är ärligare att slåss från början" för att quota Musse.. Jo precis. För ishockey är ju en sport som enbart går ut på att två personer slåss i en ring. Bra tänkt Musse.

Jag tror absolut inte att deltagarna lider nämnvärt av sitt MMA-utövande. Jag menar, det är i de flesta fall toppidrottsmän vi talar om. Där håller jag med MMA-folket om att det inte föreligger några större risker. Inte heller tror jag att det är något fel med att träna MMA. Folk kan även skjuta pilbåge i klubb utan att väcka några drifter att gå ut på stan och sätta en pil i ryggen på korvgubben. Det finns också massor av sporter där folk skadar sig långt mycket mer än inom MMA. Jag har för mig att hästhoppning är rena rama dödsfällan. Men åtminstone inte på grund av upprepade hovar mot huvudet, som spelidé.

Däremot så tror jag att människor och samhälle i stort lider av en allmän dehumaniseringstrend och en tilltagande törst efter barbarismer. Det är kanske jag som har gone soft eller något, men jag kan liksom inte kolla på matcher med gott samvete längre. Enligt mig är det fel att se det som underhållning när en annan människa får en fet smäll i fejset. Jag är lika samhälls-skadad som alla andra, men jag är i alla fall inte blind inför mina fel. Jag blir inte heller förvånad om det står "fullkontaktssvärdfajting" i tv-tablån om en 20 år eller så. Kanske "fångarna på dödsfortet", dvs man dör på riktigt i cellerna. "Kan du simma snabbare än en vithaj?". Ja möjligheterna är många.