1 oktober 2010

Reality bites

Jag har gjort en fasansfull upptäckt. Min IT-kunskapsnivå har legat och fossiliserats de senaste 5 åren, minst. För de flesta är detta kanske ingen stor grej, men jag har hela mitt vuxna liv gått runt och trott att jag varit en genuin trollkarl bakom pekdonet.


Jag vet var denna självförnekelse har kommit ifrån. Men jag behöver dra lite bakgrundsfakta. När jag var riktigt ung så fanns nämligen inte internet. Javisst, det existerade säkert i någon hemlig bunker under något universitet i staterna, men vanligt folk var fullkomligt ovetande om "da net". I det avseendet var jag en pionjär. Det var inte många som var ute på nätet på den tiden när blotta konceptet dator nästan var som ett främmande ord. Saker som nedladdning var reserverat enbart för de hårdaste och mest vågade datanördarna, och där hade jag nästlat mig in. Ni förstår, på den här tiden laddade man ner i 33k. Att dra ner en skiva tog typ..en vecka. Om allt gick bra. Känslan när jag hade tankat färdigt min första film var gudalik. Total lycka och häpnad. 

Jag tror att min generation kan vara den sista i Sverige som över huvud taget kan förhålla sig till hur världen såg ut pre-internet. Det måste jag återkomma till någon gång, men poängen är att de där tiderna byggde upp någon slags hackercred-konto som jag för länge sedan har slutat att göra insättningar på. Nu tog även krediten slut.