1 oktober 2010

Livsläxa

Jag fyllde 30 i år. Det är inte längre så vanligt att jag tänker på det förflutna eller ångrar saker jag gjort eller inte gjort. Det har ältats tillräckligt. Däremot så önskar jag ibland att jag lite tidigare hade haft vissa av de kunskaper och insikter jag nu samlat på mig. Så i ett vagt hopp om att någon kan ha nytta av det, kommer jag att lägga ut några råd här och var. Vissa saker kommer säkert att vara klyschiga, men man behöver inte vara originell för att ha rätt.

Man ska inte jämföra sig med andra.

Det är alltid egot som vill jämföra. Egot söker hela tiden efter saker som får det att känna sig viktigt eller överlägset. Det får en visserligen att må bra ibland, men egot är också av naturen som ett osäkert barn. Så precis som ett barn så kan det inte undgå att även jämföra sig med dem som har bättre eller mer, vilket tar bort lyckan över det man nyss var glad över.
Med andra ord, genom att jämföra sig med andra låter man i princip världen utanför kontrollera hur man ser på sig själv. Det kan aldrig bli något annat än en känslomässig berg- och dalbana..

Därför ska man bara jämföra sig med sig själv. Titta vad du har har uppnått sedan sist, vad du har lärt dig, hur du har växt som person, vad du har upplevt, vilka du har träffat. Det lönar sig verkligen i det långa loppet.