11 december 2010

Homoförbud

Det senaste försöket att tillåta öppet homosexuella att tjänstgöra i USA's militär har misslyckats, efter att förslaget återigen röstats ned i senaten. USA tillämpar ju sedan länge sin policy "don't ask, don't tell", där militären inte får fråga personal om deras sexuella läggning, och personalen i sin tur inte får avslöja något. Då blir man avskedad. Beslutsfattarna anser nämligen att öppet homosexuella inom militären är ett hot mot amerikanska krigsmaktens "höga moralstandard, ordning och disciplin". För det första så finns det få saker i världen som bara på ren automatik är mer gay än militären, vilket en snabb googling på "gay military" direkt visar. För det andra så är det helt idiotiskt. Om jag sitter i en bunker någonstans, belägrad av folk som vill döda mig, så är nog det minsta av mina bekymmer ifall snubbarna bredvid mig är homo eller inte. Däremot så har jag svårt att förstå hur dum man måste vara som gayperson för att ens vilja tjänstgöra i armén, men det är väl upp till dem. Min åsikt i den här frågan kan hur som helst sammanfattas i följande illustration.