24 januari 2011

Affärerna smartare än du

God för 450 miljarder. That's quite a lot.
Stoppa pressarna! Alan Penn, professor i arkitektur vid UCL har kommit fram till en revolutionerande slutsats. IKEAs varuhus är labyrinter. No shit? Det borde väl vara så uppenbart att källhänvisningen kunde ha börjat och slutat med -Besök på IKEA. Min första reaktion var att bli upprörd över att resurser används till sådan här grymt onödig forskning, men sedan kom jag att tänka på att de resurserna antagligen är högst en promille av vad IKEA själva spenderar på att designa labyrinthelvetet. För det gör de. Dementier till trots. Alla större företag gör detta i olika former. Det är väldigt få val vi gör i en butik som inte företagen försöker att påverka. Hela grejen med att analysera kundernas beteende är big business. Varför går de till vänster istället för höger här? Hur tänker de? Hur känner de? Hur ska vi få dem att titta upp? ner? Framför allt, hur ska vi få dem att köpa det vi vill att de ska köpa?

Genom ett jobb på ett större svenskt varuhus lärde jag en gång känna en kvinna som jobbade med just det här. Det var jävligt intressant, och hon var väldigt öppen. Hon älskade sitt jobb. Hon åkte runt som någon slags inhouse-konsult och optimerade utformningen av kedjans butiker. Skyltning. Produktplacering. Musik. Allt. Det var inte mycket som hon inte kunde säga om kundernas beteende. Jag testade henne på det där ett par gånger. Hon kunde i princip beskriva precis hur kunden, utifrån vilken demografisk grupp den tillhörde, skulle bete sig efter att den klivit in genom portarna. Alltså, på pricken. Det var helt sjukt. Nu går Agda till höger. Agda tittar åt vänster. Agda känner lite på varorna här. Agda ser kassorna. Med mera. Konsultkvinnan blev mycket glad när hennes analyser slog in. Hon fann tydligen stort nöje i att använda sina fantastiska kunskaper om människors psykologi och beteende på det här sättet. Ta en sådan sak som "övervakningskamerorna". Tror ni dom främst är till för att stoppa stölder? Det sitter väl ändå inte en kille och stirrar in i de där tv-monitorerna hela dagarna? Nej, men filmerna är utmärkt analysmaterial för att se hur kunderna rör sig. Om de gör som det är tänkt, och om inte -ändra i butiken så de gör det.

Jag blev efter det där jobbet väldigt intresserad av ämnet och hur mycket kommersiell påverkan vi utsätts för hela tiden. Oftast utan att vara medvetna om det. Det är det värsta. Jag bryr mig inte om någon försöker sälja smörja till mig, så länge jag är medveten om att det är vad som sker. Jag ska försöka återkomma till de här frågorna. Det finns mycket att säga.