5 januari 2011

Lokal nederbird

Döda fåglar haglar från skyn, och det mest förvånande med detta är väl att jag hittills inte hört några förklaringsmodeller som grundar sig på invandringen, klimatförändringarna eller 2012. Skönt. Fågeldöden är dock inget nytt och sådana här rapporter har varit mer eller mindre vanliga under flera år nu. Artikeln här tydliggör även den hur tragikomiskt livet som fågel är. Det finns inte mycket som inte kan ta livet av dem.

Jag är ganska okunnig i ämnet, men som andra svenskar så äter jag mycket fisk och potatis och är därför hyfsat intelligent (måste vara potatisen). Så mitt tips: När djur dör i stora mängder beror det oftast på tre (två) saker. 1-Vi har ihjäl dem. 2- Förgiftande av miljön (vi har ihjäl dem). 3-Svält. Jag vill luta mot trean i och med vintern. Men å andra sidan, om detta inte visar sig vara fallet (som tidigare), så är det definitivt vi som har ihjäl dem. Frågan är bara hur. Vi har många metoder.

Att skriva om fåglar kan trots de bästa intentioner bli lite tråkigt, och då död-fågel-humor inte är någon av mina paradgrenar, så lämnar jag det till dem som kan. Det är bra att lätta upp stämningen lite ibland.