6 januari 2011

Tack kristendomen

Om det finns några fördelar med religion, så är det skumma helgdagar som ibland dyker upp när man som mest behöver dem. Idag så är det till exempel trettondedag jul, som firas för att minnas de tre vise männen som kom till Jesus med rökelse, guld och myrra. Jag kan inte påstå att jag visste detta utan att först ha konsulterat wikipedia, och jag kan inte heller påstå att jag ägnar de tre österländska astrologerna något större intresse en dag som denna. Men däremot så tackar jag den rika kristna mytbildningen för att jag slipper ge mig ut i en annan av Guds påstådda skapelser - snön.

När jag under dagen har kikat ut genom fönstret så har det känts väldigt lugnt och stilla. Ibland så uppstår det någon slags tystnad i naturen, ofta när man är ganska ensam ute, sent på nätterna osv. Det är en mäktig känsla. Vi ska ändå vara glada att det finns väldigt få saker att oroa sig för i den svenska naturen. Jag menar, om möjligheten att stöta på en sibirisk tiger runt husknuten var en del av vardagen, så skulle tågförseningarna vara av mindre intresse. Tänk att stå i skogen och filosofera över livets trivialiteter och plötsligt höra knastret i snön av dess enorma tassar...