5 januari 2011

Framtiden är Nano

Mänskligheten har för vana att ibland göra stora hopp i teknologisk utveckling, och nanotekniken kommer att få en enorm påverkan på världen som vi känner den. Nanotekniken har miljoner användningsområden, men mest intressant är såklart när det kommer till människan själv. Transhumanism-debatten är både gammal och aktuell, och folk brukar vara ganska starkt för eller emot. Det avgörs oftast av vilka intressen man tror kommer att kontrollera utvecklingen. Jag är inte så värst optimistisk och lägger min röst på att tekniken kommer att drivas av hänsynslösa kommersiella och militära intressen. Det kommer säkert utvecklas metoder för att bota och reparera handikapp, men dessa metoder kommer även att användas på friska människor med helt andra syften. Har man hängt med någorlunda i media och spelvärlden de senaste decennierna så har man redan undermedvetet programmerats för en sådan utveckling. Ta bara en sådan sak som supersoldater à la "Universal Soldier". Det känns så givet att det kommer att ske att man inte ens kommer att bli förvånad. Nu kanske det framstår som om jag är emot nanoteknologin, men det är jag inte. Alla teknologiska framsteg har en inneboende potential till både godhet och ondska, men jag tror samtidigt att teknologi inte kan stoppas. Kan vi göra något så kommer det att göras. Så fungerar människan. Först drömmer vi det, sedan gör vi det. Alltså kommer säkert nedanstående animation att bli verklighet förr eller senare. Den enda frågan är om det kommer handla om "replacing neurons" eller "enhancing neurons"...