18 januari 2011

Captain Israel!

Kolla vad jag nyss hittade, en ny serietidning! I premiärnumret får man en grymt bra historielektion, och i nästa nummer ska kaptenen tydligen slåss mot "de giftiga ormtjusarna BDS"! För de som inte vet så är BDS en internationell rörelse som genom verktygen bojkott, utebliven investering och sanktioner vill få Israel att respektera internationell lag och konventionen om mänskliga rättigheter. Ungefär samma metoder som man försökte använda mot Sydafrika under Apartheidtiden. Nelson Mandela togs ju förvisso ganska nyligen bort från terroristlistan, men han var definitivt en "giftig ormtjusare" när det begav sig. 

Nu är inte jag någon expert eller så, men är det inte bland annat så här som antisemiter historiskt har attackerat judar i media? Genom dehumaniserande bildspråk med skadedjursteman och liknande? Jag tror nog att jag skulle bli ganska upprörd om jag vore jude och någon framställde Israel som en stor monsterorm...jag lägger även märke till att besten har samma färger som den palestinska flaggan. Här lämnar man minsann inget till fantasin. Normalt sett brukar jag inte förvånas över mycket, men detta var fan helt outlandish.