9 januari 2011

Nej Ohly! Nej!

"Hörni gänget..Tänk er en stor vänsterpartistisk boll,
som består av 100% ren Ohly. Det vore grejer det"
Huruvida Lars Ohly ska sitta kvar som partiledare för V eller inte är en het potatis inom partiet, och jag har själv oftast försvarat honom även om jag inte röstade på Vänsterpartiet. Jag tycker helt enkelt att han är en väldigt skicklig politiker om man ser rent tekniskt på saken, och om han hade andra åsikter eller representerade ett annat parti så skulle hans förmågor ha kunnat tagit honom långt. När hade till exempel sossarna senast en partiledare med samma argumentatoriska kapacitet som Lars Ohly?

Men när jag nu hör att han vill köra ett nytt rödgrönt race i valet 2014 så brister mitt tålamod med Lars. Jag gillar karln, men vad fan sysslar han med? Han har uppenbarligen inte förstått någonting. Vänsterpartiet har ingenting att vinna på att alliera sig med två mer eller mindre borgerliga partier. Vänsterpartiet kommer aldrig att vara ett parti som sitter i regeringställning, det finns inget underlag för det i Sverige. Partiets roll är att stå för ett riktigt vänsteralternativ, för att se till att sossarna inte driver längre åt höger. För om inte V står för vänsterideologin, hur ska sossarnas högervridning kunna kontrasteras mot något? Prylen med sossarna är att många av deras väljare fortfarande är vänster, och många förstår inte hur mycket av ett borgerligt parti sossarna egentligen blivit. Att hålla S och V separerade i politiken bör alltså leda till att båda partierna dras åt vänster. Eller så är det kanske bara önsketänkande från min sida.

Det som dock är tydligt är att Ohly med dessa uttalanden visar att han inte sätter det egna partiets fortlevnad eller ideologi i första rummet, utan det handlar om möjligheten att få regera. Han har tydligen blivit för mallig och självgod för sitt eget, och partiets bästa. För ingen kan komma och säga till mig att Vänsterpartiet tjänade något på det förra rödgröna samarbetet. Tjoff sa det, och sen tappade partiet en ny skara väljare. Om man fortsätter på denna av Ohly utstakade vägen är hoppet om en riksdagsplats nästa val snabbt på väg i papperskorgen, tre år i förväg. Men vem ska då för bövelen ta över? Det vore ju trevligt med någon yngre förmåga, för den pinsamma valrörelsen senast visade inga tecken på några nya friska idéer. Det krävs inget snille för att förstå vad som behövs göras, så frågan är om det inte finns några progressiva krafter med verklighetsförankring inom partiet, eller om de som finns helt enkelt inte släpps fram av den (som jag förstått) ganska stela organisationen.

På samma ämne: Röda Malmö, Svensson,