20 november 2010

Hycklarsverige

En rocksnubbe som drogar. Quel surprise.
Folket rasar mot Idol-Jay som dödsföraktande nog slagit på ... en holk! Ve och fasa. Jag måste erkänna att själva termen "Jay" redan tidigare förde tankarna till cannabis, men "Idol-Jay" hade jag inte en susning om vem det var innan dödsknarkskandalen. Känner att jag behöver slå ett slag för killen efter detta pådrag.

Jag vill egentligen bara säga en sak. Om folk tycker att droger är så hemskt och särskilt när det gäller "förebilder", sluta lyssna på musik helt och hållet för fan. Inför gärna en totalbojkott av musikalster hemma hos er familj. Jag vågar nämligen påstå att era favoritartister med största sannolikhet har både knarkat och supit skallen av sig under större delen av sina karriärer. Jag vågar också påstå att många av era favoritlåtar med samma stora sannolikhet har kommit till världen under påverkan av sagda knark. Om ni vill kan ni utöka bojkotten till konstnärer, filmskapare, skådespelare, författare, möjligheterna är oändliga. Totalstopp för kulturkonsumtion. Eftersom detta kan tyckas lite extremt så kan jag föreslå en reservplan: Skaffa bättre förebilder! Alltså, jag tycker till exempel att Michael Jackson gjorde fantastisk musik när det begav sig, men att ha honom som förebild? Musikaliskt kanske, men som person? Knappast. Samma argument kan appliceras på de flesta kändisar idag, inom alla områden. Det är inget speciellt med de här människorna, de är samma skitstövlar som oss andra. Om ni egentligen tänker efter, så borde ni kunna komma på minst en handfull personer i er omedelbara närhet som är bättre förebilder än någon meningslös artist.