24 november 2010

Snöhelvetet igen

Efter att man en tid har skrämts med jämna mellanrum av tid av löpsedlar som "nu kommer dödskylan", så verkar det ha slagit in nu. När det hela äntligen är ett faktum så får man en del minnesbilder från tidigare vintrar. Förra var bland det mest ansträngande jag varit med om, ever. Precis som en traumapatient så har jag förträngt en hel del, men jag har några vaga minnen av att det var kring -20 och helt galet mycket snö. Minns att jag pulsade runt i halvmeterhög vidrig snö tidigt på morgonen för att få ungen till dagis. Minns att jag frös som en hund var jag än var, ute som inne. Det gick knappt att ta sig någonstans. Man fick gå med små försiktiga steg för att inte halka på is och slå ihjäl sig. Tågen funkade inte, tunnelbanan funkade inte, allt var knas.

Man luras ibland att tro att den globala uppvärmingen borde göra vintrarna mildare, men i själva verket så är den största märkbara effekten för vanligt folk att det blir galet väder. Jag är knappast någon klimatexpert, men om medeltemperaturen går upp så innebär det att avdunstningen från haven ökar. Det leder till mer fuktighet i atmosfären, och enligt det lilla jag vet, så ökar det styrkan på stormar, regn etc. Det är därför det kommer tusen meter snö över en natt och det blåser som att moder jord försöker flå av en skinnet med vind. Förra vintern var en sådan galen vinter, hoppas verkligen att jag slipper uppleva samma tortyr igen.