10 november 2010

Stackars Sossar

Byt logga istället.
Denna är den fulaste vi någonsin sett
Det agiteras på flera håll för socialdemokraternas partistyrelses avgång. Frågan är om det inte kommer att bli så. Inte för att det egentligen behövs, men let's face it, med Mona Sahlin kommer inte sossarna någonvart. Rent allmänt så känns ju hela riv-allt-bygg-nytt mentaliteten så enormt fake och driven av självintresse på de flesta håll. Internt inom partiet är ju folk självfallet sugna på att avancera och ta sig uppåt mot partitoppen, och från medias sida så behöver jag knappast tydliggöra hur de sett på Mona sedan dag ett. En av de värsta kampanjer jag sett i Sverige, någonsin.

Jag tror mycket har att göra med det faktum att Sverige inte är ens i närheten av att vara redo för en kvinnlig statsminister. Inte ens om motkandidaten var Sauron från Sagan om Ringen tror jag på en säker vinst för Mona. Vi svenskar gillar att lura oss själva kring vår förträfflighet på många områden, och jämställdhet är definitivt ett av dem. Hur många gånger har man inte hört att folk "inte litar" på Mona, eller anser att hon inte "känns kompetent"? Det här är inget annat en en massa sexistiska klyschor och inga toblerone/tennisscoop ändrar på den saken. Ok, jag litar inte heller på Mona Sahlin, men jag litar å andra sidan inte på någon i den där smutsbranschen. Det är inte som om jag går omkring och tycker att Reinfeldt är pålitlig precis.