30 november 2010

Hopplöst?

Nothing to hide?
Sitter och läser lite om senaste Wikileaken, och ser i Dagens Nyheters nätenkät att 33% anser att det var fel att släppa dokumenten. Say what? Jag minns att jag efter valet ofta fick frågan om jag tyckte att 5% av svenskarna var dumma i huvudet bara för att de röstade på Sverigedemokraterna. Som om det skulle vara något slags retoriskt misstag. Såklart att de är dumma i huvudet. Var ligger kontroversen där? Precis som de 33% som är emot offentliggörandet av USAs "hemligheter". Det är antagligen samma personer som tycker att jag som privatperson ska ha både två kameror och tre mikrofoner så långt upp i röven som det är mänskligt möjligt, för "har man rent mjöl i påsen bla bla bla"... Men en regerings fula hemligheter får man inte vädra. Eller? Ledarsidan i DN var också skriven i samma vidriga anda, precis som flera andra jag läst i ämnet, där man hävdar att publicistiskt oansvar från Wikileaks kommer att leda till en "än hemligare" diplomati. Vad fan är det för logik? Vems fel är det egentligen om det blir så? Ska polisen sluta utreda mord och våldtäkter för att det kommer leda till ett "än hemligare" mördande och våldtagande? Problemet är inte Wikimobben, utan USAs icke-existerande etik och smutsiga beteende som bara syftar till att gagna en rik minoritet. Om diskussionen ska börja handla om budbärarens rätt att berätta vad som sker istället för innehållet, så får man nog begrava den sista lilla strimma av hopp man hade kvar för mänskligheten.