20 november 2010

Människovärde noll

Läste idag om situationen inom landets äldrevård, och i synnerhet demensvården. Jag har en hel del personlig erfarenhet av detta, och har sedan länge kunnat skriva under på att vården har åkt käpprätt åt helvete. Gamlingar som låses in, som inte får någon stimulans alls, utsätts för uppenbar vanvård etc. Jag har sett allt. Inte bara de vårdbehövande drabbas, utan alla närstående utsätts för en otrolig psykisk press. Skuldkänslor, ilska, rädsla, hela paketet. För visst är det som Anneli Nordström på Kommunal säger: "Anhöriga som kräver mycket och för väsen, deras äldre har det bättre. Omedvetet lägger personalen mer tid på deras äldre, för att de vet att de är kollade."

Jag har inte ett enda ont ord för personalen inom dessa vårdinstitutioner. De allra flesta jag kommit i kontakt med har varit bra människor, och där ligger inte heller problemet. Problemet är att personalen är för få. Det är inte rimligt att en enda person ska ha ansvar för ett helt demensboende under nattetid. Så ser det ofta ut. Enligt DN så fattas det idag minst fyra miljarder för att ens nå upp till minimibemanning inom demensvården. Nu är jag säker på att nån äcklig privatiseringsivrare påstår att det här är ett exempel på kommunernas dåliga verksamhetsutövning, men det är ju skitsnack. Vi talar om fyra miljarder för en minimistandard inom demensvården. Låt säga att vi dubblar det till åtta miljarder. Sätt det i proportion till Alliansens skattesänkningar under den senaste mandatperioden, som jag tror slutade kring hundramiljarderstrecket. Det var i vilket fall långt jävla mycket mer än fyra eller åtta miljarder. Vi snackar alltså mer eller mindre om en skitsumma. Jag börjar allvarligt betvivla vanligt folks förmåga att förstå sammanbandet skatt/vård/skola/med mera. Grymt att få några hundringar mer i månaden att spela på trav för tycker Svenne Banan, och sen undrar han varför det inte finns personal inom vården, eller varför det går 30 ungar på en lärare i barnens klass. Sen röstar han på Sverigedemokraterna för att invandrare "kostar så mycket"...