15 november 2010

Mer högersossar?

Att Mona Sahlin själv tillhör "högerfalangen" inom socialdemokraterna visste jag redan om, men spekulationerna kring vem som nu kommer att ta över partiet efter den planerade extrakongressen får mig på ett extremt trist humör. Personligen tror jag så klart att det blir Thomas Bodström, som gör helt rätt i att ligga och dregla i vassen tills han får frågan "på riktigt" av valberedningen. Jag tycker rent allmänt illa om den mannen. Man ska komma ihåg att även om Alliansen drev igenom IPRED och FRA-lagarna, så var de i huvudsak bodströmska tankekonstruktioner, och det finns många andra exempel på hans integritetsfientliga hållning inom sådana frågor.

Den här killen är farlig
Gör man en rent populistisk analys, så tror jag dock att Bodström har störst potential att vinna röster. Han är ju man, och framställer sig inte som en riktigt lika stor menlös tönt som de flesta andra. En ny kvinnlig partiledare håller jag nästan som en omöjlighet, eftersom Sverige nu bevisat att vi inte är redo för något sådant. Därav försvinner ju några av de få sossar som jag har någon som helst sympati för, till exempel Veronica Palm. Tyvärr är det socialdemokratin det handlar om, och en kvinna som Veronica ses väl nästan som ärkekommunist i det sammanhanget.. Jag skulle faktiskt inte bli helt förvånad om socialdemokraterna splittras som parti inom de närmsta åren. Då kan gråsossarna och kvasi-moderaterna, som aldrig varit längre vänsterut än folkpartiet lägga sig i mitten-högerfåran och resten kan gå vidare med en (förhoppningsvis) mer vänsterinriktad politik. Jag tror hur som helst att socialdemokraternas roll som balanserande filter mellan arbetares och näringslivs intressen är död. Stendöd.